sâmbătă, 8 decembrie 2007

ESTI ASCULTATOR?

In Grecia antica Socrate (469-399 DC), era foarte mult laudat pentruintelepciunea lui.
Intr-o zi, marele filozof s-a intalnit intamplator cu o cunostintacare alerga spre el agitat si care i-a spus: "Socrate, stii ce-am auzit tocmai acum, despre unul dintre studentiitai?""Stai o clipa," ii replica Socrate. "Inainte sa-mi spui, as vrea satreci printr-un mic test. Se numeste Testul celor Trei." "Trei?""Asa este," a continuat Socrate. "Inainte sa-mi vorbesti desprestudentul meu, sa stam putin si sa etestam ce ai de gand sa-mi spui.Primul test este cel al Adevarului. Esti absolut sigur ca ceea ce vrei sa-mi spui este adevarat?""Nu," spuse omul. "De fapt doar am auzit despre el.""E-n regula," zise Socrate. "Asadar, in realitate, tu nu stii dacaeste adevarat sau nu. Acum sa incercam testul al doilea, testul Binelui.Ceea ce vrei sa-mi spui despre studentul meu este ceva de bine?" "Nu, dimpotriva...""Deci," a continuat Socrate, "vrei sa-mi spui ceva rau despre el, cutoate ca nu esti sigur ca este adevarat?" Omul a dat din umeri, putin stanjenit. Socrate a continuat. "Totusi mai poti trece testul, pentru ca exista a treia proba-filtrulFolosintei. Ceea ce vrei sa-mi spui despre studentul meu imi este de folos?" "Nu, nu chiar...""Ei bine," a conchis Socrate, "daca ceea ce vrei sa-mi spui nu estenici Adevarat, nici de Bine, nici macar de Folos, atunci de ce sa-mimai spui?"Omul era invins si s-a rusinat. Si astfel Socrate nu a aflat niciodata ca nevasta-sa il insela cu studentul respectiv.

Niciun comentariu: